Puukaasutin (häkäpönttö) ja puristussuhde
Mika Halttu
2005-07-21 07:04:44 UTC
Hei!

Netistä löysin muutamia ansiokkaita esityksiä puukaasuttimista l.
häkäpöntöistä, jopa piirustuksia.

Se mitä jäin kuitenkin kaipaamaan oli tieto siitä mitä muutoksia itse
moottoriin täytyy tehdä.

- Mikä lienee puukaasun oktaaniluku ja minkälaisen puristussuhteen se
kestää? Olen ymmärtänyt että luku ei ole kovin korkea, ja kantta pitää
nostaa. Toisaalta alan teoksissa mainitaan että myös diesel-koneet
voivat käyttää häkää, jos puristussuhde on korkeintaan 16:1. Kuullostaa
aika kovalta.

- Minkälainen muutos vaaditaan moottorin kaasuttimeen, eli minkälainen
sekoittaja tulee tavallisen kaasuttimen yhteyteen rakentaa?

Jos jollakulla on tietoja vaikka kirjallisista lähteistä, tai
omakohtaisia kokemuksia, olisi mukava kuulla/lukea niistä.

Alla vielä muutamia omia linkkejäni aiheesta:
http://users.tkk.fi/~aryhanen/puukaasu.htm
http://del.icio.us/mikaha/Coal_monoxide
http://www.gengas.nu/

Ja muutamia muita ekoautolinkkejä kiinnostuneille
http://honeybee.helsinki.fi/users/lindstro/Opetus/Mikro_400/Seminaarityot/heli.html
http://www.voima.fi/content/view/full/383
http://www.agroetanol.se/Old/aetanol.nsf/pages/edefault
http://koti.japo.fi/~kuisti/

t. Mika
eko mies
2005-07-21 07:46:22 UTC
M,

missäpäin vaikutat ->
Heke:n (helsingin keksijät ry / www.heke.fi)
eräs jäsen rakensi ko. laitteiston viime talvena
ja muutama muukin on ko. asioista (muita) enemmän
perillä...

siis tervetuloa heken jäsenksi :)

t:eko_mies
t. Mika
Mika Halttu
2005-07-21 08:05:33 UTC
Post by eko mies
[...]
Tampereella vaikutan.

Ei vaikuta todennäköiseltä että itse rupeaisin moista rakentamaan, kun
ei hitsaustaitoa ole nimeksikään. Ihan mielenkiinnosta selvittelen.

Varsinkin kun tuo häkäpönttöautojen verokohtelu on aika karua ja
epäselvää nykyisin. Enempi olisi kyllä haveena laittaa veneeseen
häkäpönttö. Tai maamoottoriin, jos sellaisen saisi jostain käsiinsä.

Tuollainen maamoottori oli esillä Oulaisissa heinäkuun alussa
Weteraanikonepäivillä, kuvia galleriassa:

http://members.surfeu.fi/mika.halttu/oulainen/

Mika
Jukka Töyrylä
2005-07-21 08:28:49 UTC
Post by Mika Halttu
Post by eko mies
[...]
Heinämaan moottorikerho Orimattilan suunnalla muutti harmaan bensa
Fergussonin puukaasulle ja tässä alkukesästä marssitti sen pilkeellä
Utsjoelta kotiin

http://www.ess.fi/Article.jsp?article=47732

Yhteystietoja en ihan heti löytänyt, mutta jos kiinnostaa, varmaan
artikkelissa mainitut henkilöt kertovat lisää.

Käväisipä sama peli tiistaina Vääksyn kanavalla mobiilien joukossa:

Jukka T
http://faq.varas.to/
Vekku
2005-07-21 08:43:51 UTC
Post by Mika Halttu
[...]
Uusimmassa Koneviestissä oli juttua häkäpöntöistä. Numero 10/05.( Netissä
vielä 09/05)